Newly discovered design for the Kaisersaal in Bamberg

Melchior Steidl (Innsbruck 1657 – Munich 1727)

Large design for the illusionistic ceiling painting of the Kaisersaal of the Neue Residenz in Bamberg.

Pen, brown ink and watercolor on paper; 430 x 620 mm;

watermark: crown

The Kaisersaal of the Neue Residenz in Bamberg is one of the most important imperial halls north of the Alps. The illusionistic ceiling painting was created by Melchior Steidl between 1707 and 1709 and represents one of the heights in his career.

Melchior Steidl was a pupil of the court painter Johann Anton Gumpp (1654-1719) in Munich. Until 1715 he worked almost exclusively for church clients in numerous places in Austria, Bavaria, Franconia, Hesse and Swabia, usually commissioned with the execution of ceiling paintings. Steidl is considered one of the most important fresco painters of the southern German Baroque of his generation. Gumpp’s and Steidl’s illusionism, influenced by Pietro da Cortona and Andrea Pozzo, helped to raise the meaning and autonomy of ceiling painting in their area. Steidl remained a fresco painter throughout his life, faithful to the artistic imprints of his early years.

There exist seven other designs for the Kaisersaal. They depict the four world monarchies (Staatliche Graphische Sammlung München), two smaller allegories for seasons and times of day (Munich, private collection) and another quadratura design. Like all these designs, the present drawing differs in several elements from the actual ceiling painting, indicating a profuse revision of his own designs by Steidl during the working process. It is also known that the client, Prince-Bishop and Elector Lothar Franz von Schönborn (1655-1729), demanded several changes to Steidl’s designs. Some of the illusionistic elements in the present design, Steidl also used in his ceiling paintings at the Kremsmünster Abbey and Schloss Arnstorff.

The present quarter design is most probably the earliest known drawing for the Kaisersaal. The decorational elements are still rather different compared to the actual ceiling painting. Nevertheless, the attribution to the Kaisersaal is incontrovertible according to the measuring units Steidl wrote on the outer margins of the sheet. According to these, the size of the ceiling in question is 75 feet in length and 44 feet in width, which correlates with the ceiling of the Kaisersaal, measuring 24 to 13,5 meters.

Quadratura drawings by Steidl are rare. Most known drawings by him depict designs for ceiling paintings rather than for their illusionistic framings. Both Kaisersaal designs in this catalogue (see also the following item) allow an important insight into the development phase of the ceiling decoration for one of the most important halls north of the alps.

Literature: Josef Strasser – Melchior Steidl (1657-1727). Die Zeichnungen. Salzburg, 1999 (cf. catalogue-numbers 3, 4 and 10); Meinecke – Die Fresken des Melchior Steidl. Diss. Munich 1970.

Provenance: German private collection

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Großer Entwurf für das illusionistische Deckengemälde des Kaisersaals der Neuen Residenz in Bamberg.

Feder, braune Tinte und Aquarell auf Papier; 430 x 620 mm;

Wasserzeichen: Krone

Der Kaisersaal der Neuen Residenz in Bamberg ist einer der bedeutendsten kaiserlichen Säle nördlich der Alpen. Das illusionistische Deckengemälde wurde zwischen 1707 und 1709 von Melchior Steidl geschaffen und ist einer der Höhepunkte seiner Karriere.

Melchior Steidl war Schüler des Hofmalers Johann Anton Gumpp (1654-1719) in München. Bis 1715 arbeitete er fast ausschließlich für kirchliche Kunden an zahlreichen Orten in Österreich, Bayern, Franken, Hessen und Schwaben. Er wurde in der Regel mit der Ausführung von Deckengemälden beauftragt. Steidl gilt als einer der bedeutendsten Freskenmaler des süddeutschen Barock. Der Illusionismus von Gumpp und Steidl, beeinflusst von Pietro da Cortona und Andrea Pozzo, trug dazu bei, die Bedeutung und Autonomie der Deckenmalerei in Süddeutschland zu erhöhen. Steidl blieb zeitlebens ein Freskenmaler, der den künstlerischen Prägungen seiner frühen Jahre treu blieb.

Es sind sieben weitere Entwürfe für den Kaisersaal bekannt. So besitzt die Staatliche Graphische Sammlung in München Entwürfe für die Allegorien der vier Weltreiche und zwei Zeichnungen der kleineren Allegorien für Jahreszeiten und Tageszeiten befinden sich in einer Münchener Privatsammlung. Wie alle diese Entwürfe unterscheidet sich die vorliegende Zeichnung in mehreren Elementen vom eigentlichen Deckengemälde, was auf eine gründliche Überarbeitung seiner eigenen Entwürfe durch Steidl während des Arbeitsprozesses hinweist. Es ist auch bekannt, dass der Auftraggeber, Fürstbischof und Kurfürst Lothar Franz von Schönborn (1655-1729), mehrere Änderungen an Steidls Entwürfen forderte. Einige der illusionistischen Elemente des vorliegenden Entwurfs verwendete Steidl auch in seinen Deckengemälden in der Abtei Kremsmünster und im Schloss Arnstorff.

Das vorliegende Vierteldesign ist höchstwahrscheinlich die früheste bekannte Zeichnung für den Kaisersaal. Die Dekorationselemente unterscheiden sich noch stark von der eigentlichen Deckenmalerei. Trotzdem ist die Zuordnung zum Kaisersaal nach den Maßeinheiten, die Steidl am äußeren Rand des Blattes schrieb, unbestreitbar. Demnach beträgt die Größe der fraglichen Decke 75 Fuß in der Länge und 44 Fuß in der Breite, was mit der Decke des Kaisersaals von 24 bis 13,5 Metern übereinstimmt.

Quadraturzeichnungen von Steidl sind selten. Die meisten bekannten Zeichnungen von ihm zeigen Entwürfe für Deckengemälde und nicht für ihre illusionistischen Rahmen. Vorliegende Zeichnung ermöglicht der Kunstwissenschaft einen bedeutenden Einblick in die Entwicklungsphase der Deckendekoration für eine der wichtigsten Festhallen nördlich der Alpen.

Provenienz: Deutsche Privatsammlung

EUR 19.500,-